Værktøj

4 gode råd til opstarten af dit håndværkerfirma

Det kan virke super uoverskueligt, når du skal til at starte dit nye firma. Der er rigtig mange ting og regler, som der skal tages højde for. Heriblandt på både økonomiske, praktiske og lovgivningsmæssige områder. Du kan altså virkelig brænde fingrene, hvis ikke du har styr på at drive din virksomhed rigtigt. Derfor kan det være en god ide at søge hjælp undervejs i processen. Men hvis du nu alligevel er gør-det-selv typen så læs endelig med her.

Virksomhedsform

Først og fremmest skal du finde ud af, hvilken virksomhedsform dit firma skal være. Lige så snart du omsætter for mere end 50.000 kr. om året, skal din virksomhed nemlig have et Cvr-nummer. Du skal derfor vælge om du dit selskab skal være et I/S, ApS eller A/S selskab.

Arbejdsopgaver

Tænk over hvilke opgaver du gerne vil udføre. Gør eventuelt det du er bedst til i starten, så kan du altid bygge på efterfølgende. Du kan også overveje, om du vil samarbejde med andre håndværkere, når der kommer opgaver, som er uden for dine egne kompetencer.

Det rigtige udstyr

Sørg for at have det rigtige udstyr fra starten. Det vil gøre dine arbejdsopgaver meget nemmere. Det er ikke altid let at finde forhandlere af specialudstyr, men du kan som oftest regne med Specialbutikken.

Styr på det økonomiske

Det kan koste dig dyrt, hvis ikke du har styr på de økonomiske aspekter i at drive virksomhed. Det er derfor en god ide, at have tilkoblet en revisor, vejleder eller bogholder som du kan spørge til råd, når du har brug for hjælp. Du kan endda ansætte en, så du har mere tid til at udføre de praktiske opgaver.